CEL
Zasadniczym celem Programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w
okresie szczególnej wrażliwości językowej (0-6) tak, żeby angielski nigdy nie
stał się dla nich językiem obcym. W ten sposób właśnie dziecko naturalnie – czyli na tych samych zasadach jak pierwszy –
nabywa drugi język. Dwujęzyczność to cel, który rozumiemy zarówno
indywidualnie – jako inwestycję tu i teraz w rozwój każdego dziecka, jak i
społecznie – jako nowej jakości fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i
polityki społecznej.
KORZYŚCI
Prócz samych umiejętności językowych dwujęzyczność
wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a
przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się
nadzwyczaj szybko i efektywnie.
Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć
(semantyczną i epizodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne.
Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają
większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej. Cechuje ich wyższa
pozycja społeczna i materialna oraz – co chyba najważniejsze – lepsze zdrowie.
Warto podkreślić, iż dwujęzyczność opóźnia o 5-6 lat skutki chorób Alzheimera i Parkinsona.
METODA
Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje
pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich
naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie
równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów,
piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw
językowo-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
Wszystko zostało metodycznie zaplanowane od urodzenia
aż do szóstego roku życia. Specjalnie
przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” (wiek 0-4), „Tom and Keri”
(wiek 3-6) w formie spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w
kontekście słowa i zwroty dostosowując wszystko do typowych dla dziecka w danym
wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu język angielski nigdy nie staje
się dla dziecka językiem obcym.
Warto podkreślić, iż Program skonstruowany jest tak, że
zarówno rodzice w domu, jak i opiekunowie
w żłobku / przedszkolu, w początkowym etapie nauczania nie muszą znać angielskiego, żeby pomóc dzieciom w codziennych
zajęciach; co więcej, mogą efektywnie, przez wspólną zabawę, uczyć się razem z
nimi. Do nich skierowany właśnie jest Uniwersalny Kurs dla Żłobków i
Przedszkoli w wersji Standard.
Dla wychowawców anglojęzycznych przygotowane są wersje
Plus oraz Expert, które wykorzystują pacynki “mówiące” tylko po
angielsku (podstawowa zasada dwujęzyczności OPOL = One Person/Place One
Language).
Współpraca opiekunów i lektorów daje o wiele lepsze
rezultaty, niż wyłącznie praca lektorów. Kontekstowe obcowanie dzieci z
językiem w czasie codziennych zabaw w placówce oraz w domu utrwala materiał
tak, że dzieci niemal natychmiast wykorzystują go czynnie w czasie spontanicznych
zabaw – po prostu zwyczajnie posługują się nim.